Kat

Vaccination af kat

Der er ofte mange spørgsmål på klinikken om hvorfor katten skal vaccineres og ikke mindst hvor ofte.
Her vil vi kort redegøre for vores anbefalinger, og henvise til yderligere information om emnet.
Den vaccine vi bruger her på klinikken er en paraply vaccine, det vil sige den beskytter mod flere sygdomme. De sygdomme vaccinen beskytter imod er følgende:

• Calicivirus
  • Rhinotrakeitis
  • Panleukopæni
  • Clamydia

Læs mere om de enkelte sygdomme på  www.netdyredoktor.dk/sw15377.asp.
Alle alvorlige sygdomme med risiko for kronisk sygdom eller dødsfald.

Der er derfor al mulig grund til at beskytte katten mod disse sygdomme.
Det er endvidere muligt supplere standard vaccinen med en vaccine mod leukæmi virus. Læs mere længere nede på siden.

Vaccinations interval
Vores anbefalinger følger vaccine producentens anbefalinger, og lægemiddelstyrelsens produkt  resumé for den anvendte vaccine.( Læs mere på www.produktresume.dk/docushare/dscgi/ds.py/View/Collection-72 Vælg Produkter med F og vælg derefter Fel-o-vac lv)

Killinger

Bedste beskyttelse uden hæmmende effekt af maternelle antistoffer:
-      1. basis vaccination ved 12 ugers alder
-      2. basis vaccination 3-4 uger senere.
-      1. revaccination 1 år senere.
Ved ønske om tidlig beskyttelse, med lille hæmmende effekt af maternelle antistoffer:
-      1. basis vaccination ved 8 ugers alder.
-      2. basis vaccination 4 uger senere.
-      1. revaccination 1 år senere.

Voksne katte
Med hensyn til revaccination af voksne katte, er der immunitet i 2 -3 år for de fleste katte,  med hensyn til kattesyge (panleokopæni). Dette gælder dog ikke for Calicivirus, Rhinotracheitis,  clamydia og leukæmivirus, her er årlig revaccination nødvendig for fuld beskyttelse.

Vores anbefaling er derfor årlig revaccination af voksne katte for den bedste beskyttelse.

Læs mere uddybende information på   www.netdyredoktor.dk/sw15377.asp.

Vaccination mod Leukæmivirus
Leukæmi virus er en langsom virus infektion hos katte. Immunforsvaret nedbrydes og katten får gentagne feber tilfælde eller reagerer meget voldsomt på andre infektioner. Infektionen er kronisk, kan i nogle tilfælde kontroleres men medicin, men vil ofte på sigt medføre døden. Katte kan  effektivt beskyttes mod sygdommen med en vaccine, hvis denne gives før udsættelse for smitte. I vores område er der kun enkelte tilfælde af katte inficeret med leukæmivirus. Alle katte har derfor en lille risiko for at blive udsat for smitte hvis de har kontakt med en smittet kat. Hvis man derfor vil være helt sikker på at katten ikke får sygdommen, skal man vælge en vaccine mod leukæmi, denne kan gives sammen med den almindelige vaccine. Spørg om katteleukæmi ved den årlige sundhedsundersøgelse og vaccination.

Læs mere på www.netdyredoktor.dk/sw24222.asp

Vaccination mod rabies
Angående Rabies vaccination, anbefales dette kun hvis katten kommer i omgivelser hvor der bor flagermus. Men det er et krav at katten er vaccineret mod rabies hvis den skal med til udlandet (Rabies vaccination skal attesteres i et godkendt kæledyrspas). Katten skal være vaccineret
mindst 3 uger før afrejse, dog gælder der væsentlig skrappere regler for flere lande, læs mere om  reglerne på www.foedevarestyrelsen.dk/ImportEksport/Rejse_med_kaeledyr/
Hunde_katte_fritter/forside.htm
.

Revaccination mod rabies skal ske efter 1 år ved katte der er vaccineret første gang inden 1 års alderen, og efter 3 år hvis katten første gang er vaccineret efter 1 års alderen.

Orm hos katte
Katte kan være inficeret med flere forskellige typer orm, de mest almindelige er spoleorm og bændelorm. Spoleorm smitter oftest ved at katten optager larver fra byttedyr der fungerer som mellemvært, som killing via modermælken eller direkte ved at optage æg fra jorden. De to mest almindelige bændelorm arter overføres ved byttedyr eller lopper.
Symptomer på ormeinfektion hos katte kan være; opkast, hoste, dårlige trivsel, mat pels og udspilet bug. Typisk ser ejer enten hele orm eller led fra bændelorm omkring endetarmsåbningen eller i kattens afføring eller opkast.

Ormekur er receptpligtig medicin og derfor kræves det at dyrlægen stiller en diagnose. Diagnosen stilles enten ved identifikation af led eller orm som ejer har set, eller ved undersøgelse af en afføringsprøve, hvor æg fra parasitterne kan identificeres. Da killinger smittes når de dier ved moderen anbefales det at killingerne får ormekur ved 8 uger. Overdrevet brug af ormekur fremmer udviklingen af resistens derfor skal ormekur bruges med omtanke.

Kontakt klinikken hvis du mener din kat har orm.

Du kan læse mere om orm hos katte på:

Neutralisation af kat

Hvis neutralisation ønskes, anbefaler vi:

Sterilisation og kastration 5-8mdr – typisk omkring kønsmodenhed.

Vi bygger vore anbefalinger ud fra enkeltdele i literaturen, men mest af alt ud fra egne erfaringer. Literaturen er ikke helt entydig som det tit kan være tilfældet når de undersøgte individer har så stor racemæssig forskellighed.

Ud fra et helbredsmæssigt øjemed er der specielt for hankatten ikke nogen ordentlige vægtige argumenter for at neutralisere. Alligevel vil vi mene at en kat kan nå at sætte mange killinger i verden til en kummerlig tilværelse. Med det in mente vil vi gerne opfordre til at udekatte der ikke holdes i snor eller indhegning bliver neutraliseret så hurtig som praktisk muligt.
Med hensyn til hunkatten er der markant nedsat risiko for brystkræft og problemer med livmoderen.

Der beskrives ikke helt de samme bivirkninger ved neutralisation af katte som for hunde (læs denne), men i nogen grad findes det sikkert.
Den mest udbredte ”bivirkning” for katten er tendensen til overvægt. En afstemt kvalitetsfodring og kontinuerlig vægtmonitorering vil i stor udstrækning forhindre, at det bliver et afgørende problem. Konsekvenserne for overvægt hos mennesker er velkendte – konsekvenserne er de samme for vore katte.

Lopper

Se månedens tema.
Specielt katte kan være svære at give medicinen korrekt. Til denne gruppe er der en anden rigtig god løsning som dog ikke dræber de voksne lopper men forhindrer at de 5 bliver til 6000, og at plagen på sigt for ende. Denne behandling kræver at du besøger os på klinikken to gange om året og lader os give din kat en injektion. Det ene besøg kan du f.eks. lade falde med den årlige sundhedsundersøgelse. Du skal også være opmærksom på at dette produkt ikke dræber flåterne.
For yderligere information om produktet se her.

Vejen Dyrehospital Østergade 12 • 6600 Vejen Tlf. 75555659 | Afd. Lunderskov Dyreklinik Storegade 32 • 6640 Lunderskov | info@vejendyrehospital.dk ⇧ Til toppen